ICNOVA representado na 12th Screenwriting Research Network (SRN) International Conference

Luís Frias, doutorando da Instituto de Comunicação da NOVA, apresenta na School of Arts da Universidade Católica Portuguesa a comunicação “Affective Narrative Design: emotion as a path for complex cinematic systems” na conferência internacional  “Screen Narratives: Order and Chaos 12th Screenwriting Research Network (SRN)” – dias 12 a 14 de setembro, no Porto.

Abstract:

In the actual transition from an object-oriented to a systems-oriented culture, the aesthetics of cinematic narrative is being re-defined by the language of  its contemporary digital expressions. Complexity is one of these main characteristics and challenges, bringing to the production of cinematic objects, but also to its experience by the audience, a necessary interdependence between the aspects of narrative, design and the digital systems that support their fabrication and convey the experience of the media content.
In this essay we will propose a conceptual affective design system based in narrative components and patterns derived from Hogan (2011) and his affective narratology structures. The final goal of this research is to design a more organic and fluid narrative system that connects and guides the user’s choice with relatable emotional events in the narrative path.

Resumo:

Design de Narratologia Afetiva: a emoção como orientação para a complexidade nos sistemas cinematográficos

Na transição actual de uma cultura focada no objecto para uma que se orienta em função de sistemas, a estética da narrativa cinematográfica tem vindo a re-definir-se pela linguagem contemporânea das suas expressões digitais. A complexidade é assim simultaneamente uma das suas principais características e desafios, trazendo para a produção de objectos cinematográficos, e igualmente para a sua experiência pela audiência, uma interdependência entre a narrativa, o design e os sistemas digitais que suportam a sua produção e difundem a experiência do seu conteúdo mediático.
Neste ensaio propomos um conceito de design de sistema afetivo baseado nas componetes e padrões narrativos derivados de Hogan (2011) e das suas estruturas de narratologia afetiva. O objetivo final desta investigação procura um design de sistema narrativo mais orgânico e fluido, que ligue e oriente de forma empática a escolha do utilizador com os eventos emocionais do fluxo narrativo.

2020-04-07T12:10:54+00:00